Na většině křižovatkách řízených semafory se řidiči mohou setkat s doplňkovými zelenými šipkami, které často umožňují odbočení vpravo nebo rovně. Většina motoristů se domnívá, že mohou odbočit a nikomu není třeba dávat přednost. Omyl! Díky této neznalosti vzniká velký počet dopravních nehod. Co tedy zelená doplňková šipka znamená?

Inspirovali jsme se USA?

Zákon o doplňkové zelené šipce hovoří následovně: Pokud šipka svítí současně s červeným značením STŮJ nebo se žlutým značením POZOR, znamená to pro řidiče pokračovat ve směru, kterým šipka ukazuje. Řidič musí dát přednost vozidlům a nesmí omezit ani ohrozit přecházející chodce.

Pokud celou situaci zjednodušíme, zelená šipka funguje podobně jako při odbočení vpravo na červenou v USA. Řidič může odbočit, ale musí dát přednost řidičům jedoucím zleva.

V praxi dávejte přednost všem vozům přijíždějícím zleva

Jakmile svítí doplňková šipka vpravo, vy odbočit vpravo můžete. Jen musíte nechat projet všechna vozidla, přibližující se zleva. Tyto vozy mají přednost a vy ji musíte dát. Pokud tak neučiníte a dojde k dopravní nehodě, viníkem jste jednoznačně vy.

Nejvýhodnější havarijní pojištění

Nikdo není neomylný. Nehoda se může přivodit i vám. I proto se spolehněte na havarijní pojištění. Jaké je to nejvýhodnější?

Jak fungují plechové doplňkové šipky

Na našich silnicích jsou zelené šipky nastavené většinou tak, že se rozsvítí tehdy, pokud máte volnou silnici. Ale existují křižovatky (většinou se jedná o křižovatky v zahraničí), kde jsou umístěné plechové šipky, umožňující permanentní odbočení.

Plechová šipka může směřovat vpravo i rovně. A platí, že dáváte přednost všem, kteří vám křižují cestu. Tedy i těm vozům, kterým by svítila na semaforu zelená a odbočovala by vlevo. Tato situace se na českých silnicích naštěstí neděje.

Jaká pravidla mají v Německu?

V Německu platí, že před odbočením na plechovou zelenou doplňující šipku musíte zastavit na vyznačené hranici křižovatky a rozhlédnout se, zda při odbočení nikoho neohrozíte. Sledovat přitom musíte jak vozy přijíždějící zleva, tak chodce. Pak můžete teprve pokračovat v jízdě.[1]