Řídit automobil a správně sedět za volantem jde ruku v ruce, jenže většina řidičů sedí za volantem špatně. Přitom právě nesprávné sezení může mít vliv na kvalitu řízení. Jak správně sedět za volantem a čeho se při jízdě vyvarovat?
Špatné sezení se týká většiny řidičů
Během jediného dne se na české silnice vydají miliony řidičů. Někdo se řízením živí, někdo používá automobil pro dojíždění za prací, rozvoz dětí, přidají se cesty na nákupy, víkendové výlety a tak dále. Pro hodiny strávené za volantem si řidiči hledají všemožně (ne)pohodlné polohy. Mezi nejčastější je zapadnutí do sedadel, vybočení z nich, opírání se lokty o okna nebo loketní opěrky. A přitom je správná poloha za volantem důležitá hned ze dvou důvodů.
Zdravé sezení a auto plně pod kontrolou
Sedět každý den nějaký čas v autě je nápor na páteř. Je zřejmé, že jakékoliv zkroucení vede k problémům se zády. Samotnou bolest může navíc doprovázet napětí, únava, bolest hlavy, ramen a nohou.
Nemáte na autě špatné pneumatiky?
Poznáte to při jízdě, ale i vizuální kontrolouDruhým důležitým důvodem je kontrola nad řízením. Sedíte-li za volantem správně, zlepší se vaše soustředěnost a zrychlí se vaše reakce na případné krizové situace. Tím snáze předejdete dopravním nehodám. Pokud už k nehodě dojde, správné sezení za volantem zajistí to, že airbag a bezpečnostní pás zafungují jak mají a vyhnete se tak případným zbytečným zraněním.
Jak správně sedět za volantem?
Při správném sezení za volantem je nutné zohlednit tělesnou výšku a váhu řidiče, velikost auta a následně je upravit podle těchto pravidel:
1. Výška sedadla
První z míněných pravidel je velmi individuální. Objevují se tu hned dva faktory, které je třeba vzít v úvahu a to je výška řidiče a velikost vozu. Podle odborníků platí pravidlo, že mezi hlavou a stropem by měla být mezera na výšku pěsti. To proto důvodu, aby se řidič při případné dopravní nehodě, při které by se vůz překlopil na střechu, „nestál“ na hlavě.
2. Sklon opěradla
Sedačka by měla poskytnout pevnou oporu zádům, proto by mělo být opěradlo nastaveno do skoro svislé polohy. U sklopeného sedadla ztrácí řidič správný kontakt se sedačkou, pedály i volantem. Spolu se sklonem opěradla musí být upravená i zpětná zrcátka.
3. Sklon opěrky hlavy
Hlavová opěrka by měla být nastavena tak, aby byla co nejblíže k hlavě a aby její horní hrana nebyla níže než temeno hlavy. Pokud je hlavová opěrka nastavena příliš nízko, může dojít při dopravní nehodě k zalomení páteře o horní stranu opěrky.
4. Poloha volantu
Správná poloha sedadla má také vliv na správné držení volantu. A jak má být nastavený samotný volant? Poloha rukou na volantu by měla napodobovat ručičky hodin v poloze „třičtvrtě na tři“. V takové poloze je řidič schopen i po několika hodinách jízdy projet většinu zatáček bez přemáhání a zvládnout krizové situace bez potíží. Tato poloha je také nejbezpečnější z hlediska účinnosti airbagu.
5. Vzdálenost sedačky od pedálu a volantu
Sedačku si přisuňte tak, aby i při plném sešlápnutí spojky či brzdy u automatu zůstala vaše noha stále trochu pokrčená. Pokud je možné nastavit výšku volantu, upravte ji tak, aby byl od horní části vašeho těla vzdálen cca 25 cm a ruce by měly být stále trochu pokrčené.[1]